piątek, 15 czerwca 2012

Koparko-ładowarki na topie

źródło: hsw.pl
źródło: hsw.pl
Jeśli przeprowadzilibyśmy wśród firm budowlanych i przedsiębiorców ankietę, jaka maszyna jest najbardziej uniwersalna podczas prac - bez wątpienia wskazano by na koparko-ładowarkę. Ten popularny pojazd jest nieodłącznym elementem każdego placu budowy, a jego wszechstronność sprawia, że w Polsce istnieje wręcz swoisty fenomen na jednoosobowe firm typu "usługi koparko-ładowarką". Przypomnijmy kilka założeń technicznych związanych z tą specyficzną maszyną.
Podstawowy wyróżnik koparko-ładowarki to oczywiście połączenie na jednym podwoziu dwóch maszyn: koparki przeznaczonej do oddzielania urobku i dalszego jego transportu oraz typowej ładowarki czołowej. W przeważającej większości podwoziem jest ciągnik kołowy (pojazd gąsienicowy może być "mocniejszy", ale mniej "mobilny" na dłuższe dystanse do przebycia i tym samym transport drogowy bywa utrudniony), a to ze względu na wymienianą już wcześniej uniwersalność i możliwości samodzielnego dojazdu na miejsce planowanych robót. Na terenie Polski koparko-ładowarki klasyfikowane są bowiem jako pojazdy wolnobieżne i tym samym można je prowadzić po drogach mając zwykłe prawo jazdy B.
Ważnym elementem jest odpowiednie wyważenie maszyny tak, aby przede wszystkim podczas używania łyżki "koparki" do nabierania materiału, nie nastąpiło przechylenie pojazdu. Taką sytuację wykorzystują - w formie pokazów - firmy zajmujące się handlem, aby zaprezentować szerokie spektrum możliwości maszyn (często spotykane na branżowych targach tzw. "tańczące koparki"). W warunkach normalnej pracy jest to oczywiście poza granicą bezpieczeństwa, gdzie liczy się szybka, efektywna, ale i właśnie bezpieczna praca.
A tej z pewnością pomagają komfortowe warunku w kabinie operatora. Minęły czasy, gdy kierowca koparki musiał się liczyć z brakiem odpowiedniej wentylacji, hałasem i brakiem ochrony przed warunkami zewnętrznymi. Obecnie produkowane koparko-ładowarki to pełnoprawne pojazdy ze wszelkimi udogodnieniami typu klimatyzacja, systemy bezpośredniego wspomagania pracy, czy wybór trybów jazdy.
Co do gabarytów i mocy, to rzecz jasna rozrzut modeli jest ogromny. Można natomiast bardzo ogólnikowo przyjąć, że średniej wielkości pojazd do większości prac będzie przykładowo wyposażony w silnik o mocy w granicach 100 KM przy masie eksploatacyjnej 8.000 kg i pojemności łyżek 1 dm3. Jeszcze parę lat temu prym wiedli najwięksi producenci sprzętu jak JCB, Case czy CAT, teraz jednak na rynku jest wielu graczy (w tym z Chin), którzy walczą już nie tylko ceną, ale i coraz lepszą jakością. Tak jak w każdej branży, tak i tutaj każdy znajdzie więc coś dla siebie.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz