środa, 18 lipca 2012

Izotermiczne środki transportu a ATP

źródło: izotermy.eu
źródło: izotermy.eu
Przewóz produktów żywnościowych, w szczególności produktów należących do grupy łatwo-psujących się (świeże mięso, wędliny, nabiał, owoce) wymaga, aby transport - w tym transport międzynarodowy - spełniał specjalne warunki. W celu zapewnienia bezpieczeństwa transportowanej żywności, powstała specjalna umowa międzynarodowa / konwencja ATP regulująca wymagania dotyczące warunków przewozu oraz klasyfikująca specjalne środki transportu. Wyróżnia się między innymi izotermiczne środki transportu, lodownie i chłodnie.
Izotermiczne środki transportu – są to pojazdy z nadwoziem wyposażonym w izolację termiczną ograniczającą wymianę ciepła z otoczeniem. Warstwa izolacyjna najczęściej wykonana jest ze specjalnej pianki PU o grubości nie mniejszej niż 35 mm (dla nadwozi izotermicznych wartość globalnego współczynnika przenikania ciepła, powinna wynosić poniżej 0,7 W/m2K dla IN oraz poniżej 0,4 W/m2K dla IR). „Izotermy” stosowane są najczęściej do przewozu leków, produktów żywnościowych nie wymagających utrzymania stałej temperatury wewnątrz nadwozia lub transportu żywności na niewielkie odległości. Ze względu na brak źródła chłodu, wewnątrz izotermy nie ma możliwości utrzymania temperatury na stałym poziomie.
Lodownia – izotermiczny środek transportu, ze źródłem chłodu innym niż mechaniczne lub absorpcyjne. Do obniżenia i utrzymania temperatury we wnętrzu chłodni używa się płyt eutektycznych, lodu naturalnego (z dodatkiem lub bez dodatku soli), suchego lodu z urządzeniami pozwalającymi regulować sublimację lub bez tych urządzeń albo skroplonych gazów z urządzenia służącego do regulacji parowania lub bez tego urządzenia. Według wymagań w umowie ATP, lodownia powinna pozwolić na utrzymanie określonej temperatury wewnątrz nadwozia (zakres temperatury zależy od klasy nadwozia), dla temperatury zewnętrznej wynoszącej +30C przez 12 godzin bez uzupełniania wkładu.
Chłodnia – izotermiczny środek transportu, z indywidualnym lub wspólnym urządzeniem chłodniczym. Ze względu na swoją uniwersalność najczęściej używany w transporcie żywności. Wyróżnia się 6 klas nadwozi chłodniczych, z zakresem temperatur od +12C > 0C do nawet +12C > -20C. Według umowy ATP dla średniej temperatury zewnętrznej +30C, powinna istnieć możliwość schłodzenia i utrzymania temperatury wewnątrz nadwozia przez cały okres przewozu towaru, na ustawionym poziomie przez użytkownika.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz