źródło: izotermy.eu |
Przewóz produktów żywnościowych, w
szczególności produktów należących do grupy łatwo-psujących
się (świeże mięso, wędliny, nabiał, owoce) wymaga, aby transport - w tym transport międzynarodowy - spełniał specjalne
warunki. W celu zapewnienia bezpieczeństwa
transportowanej żywności, powstała specjalna umowa międzynarodowa
/ konwencja ATP regulująca wymagania dotyczące warunków przewozu oraz
klasyfikująca specjalne środki transportu. Wyróżnia się między
innymi izotermiczne środki transportu, lodownie i chłodnie.
Izotermiczne środki transportu – są
to pojazdy z nadwoziem wyposażonym w izolację termiczną
ograniczającą wymianę ciepła z otoczeniem. Warstwa izolacyjna
najczęściej wykonana jest ze specjalnej pianki PU o grubości nie
mniejszej niż 35 mm (dla nadwozi izotermicznych wartość globalnego
współczynnika przenikania ciepła, powinna wynosić poniżej 0,7
W/m2K dla IN oraz poniżej 0,4 W/m2K dla IR). „Izotermy”
stosowane są najczęściej do przewozu leków, produktów
żywnościowych nie wymagających utrzymania stałej temperatury wewnątrz
nadwozia lub transportu żywności na niewielkie odległości. Ze
względu na brak źródła chłodu, wewnątrz izotermy nie ma
możliwości utrzymania temperatury na stałym poziomie.
Lodownia – izotermiczny środek
transportu, ze źródłem chłodu innym niż mechaniczne lub
absorpcyjne. Do obniżenia i utrzymania temperatury we wnętrzu
chłodni używa się płyt eutektycznych, lodu naturalnego (z dodatkiem lub
bez dodatku soli), suchego lodu z urządzeniami
pozwalającymi regulować sublimację lub bez tych urządzeń albo skroplonych gazów z urządzenia
służącego do regulacji parowania lub bez tego urządzenia. Według wymagań w umowie ATP, lodownia
powinna pozwolić na utrzymanie określonej temperatury wewnątrz
nadwozia (zakres temperatury zależy od klasy nadwozia), dla temperatury
zewnętrznej wynoszącej +30⁰C
przez 12 godzin bez uzupełniania wkładu.
Chłodnia – izotermiczny środek
transportu, z indywidualnym lub wspólnym urządzeniem chłodniczym.
Ze względu na swoją uniwersalność najczęściej używany w
transporcie żywności. Wyróżnia się 6 klas nadwozi chłodniczych,
z zakresem temperatur od +12⁰C
> 0⁰C do nawet +12⁰C > -20⁰C.
Według umowy ATP dla średniej temperatury zewnętrznej +30⁰C,
powinna istnieć możliwość schłodzenia i utrzymania temperatury
wewnątrz nadwozia przez cały okres przewozu towaru, na ustawionym
poziomie przez użytkownika.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz