źródło: delphi.com |
Wtryskiwacze znajdują zastosowanie w benzynowych układach wtryskowych oraz w układach wtryskowych silników z zapłonem samoczynnym. Niezależnie od typu systemu wtryskowego układ paliwowy każdego z nich ma następujące zadanie: tak przygotować parametry paliwa, aby jego dawka podana przez wtryskiwacze utworzyła mieszankę paliwowo-powietrzną, potrzebną do prawidłowej pracy silnika.
Należy pamiętać, że cały osprzęt dzisiejszego silnika i nie tylko silnika, podporządkowany jest przede wszystkim minimalizacji emisji szkodliwych składników w spalinach, a następnie minimalizacji zużycia paliwa. Wynika to z rosnących wymagań narzucanych przez odpowiednie organy administracyjny, określonych w normach, które są aktualizowane co kilka lat.
Do najważniejszych zadań wtryskiwaczy w układzie wtryskowym silników spalinowych należą rozpylanie paliwa w przewodach doprowadzających paliwo do cylindrów silnika lub bezpośrednio w komorach spalania cylindrów oraz dostarczenie odpowiedniej dawki i strugi paliwa potrzebnej do utworzenia odpowiedniej mieszanki.
Wiele z symptomów nieprawidłowej pracy silnika jest następstwem złego stan technicznego wtryskiwaczy. W praktyce warsztatowej najczęściej występujące objawy nieprawidłowej pracy silnika to: niestabilna praca na biegu jałowym, zmniejszona moc i sprawność silnika, większe zużycie paliwa, większa zawartość niechcianych produktów spalania, zła praca katalizatora i sondy lambda (silnik ZI),
silnik samoczynnie gaśnie,
silnik nie może wejść na "wysokie obroty",
nierównomierna praca silnika na wolnych obrotach,
zwiększone zużycie paliwa,
odczuwalny spadek mocy silnika,
problemy z rozruchem silnika,
szarpanie podczas jazdy,
czarny lub biały dym,
charakterystyczne stukanie
Jak widać stan techniczny wtryskiwaczy ma ogromny wpływ na prawidłowa pracę silnika, stąd powinno się poddawać je okresowej kontroli.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz